in English |
 
· Uutisarkistoon
· Takaisin etusivulle
 
Kotimaisuus ja pienyrittäjien tuotteet esillä mittavassa kuluttajakampanjassa
29.9.2005
Suomalaisten pienyritysten ja valtakunnallisten tavarantoimittajien tuotteet ovat näyttävästi tarjolla kaikissa K-citymarket-ketjun myymälöissä 29.9.- 8.10.2005. Kampanja korostaa kotimaisuutta vastuullisena valintana työllisyyden puolesta, ja se toteutetaan yhteistyössä suomalaisen elintarvikeketjun sekä kotimaisuutta edustavien järjestöjen kanssa.

- Suomalaisen ruoan taso on ollut paljon julkisuudessa viime aikoina. Ulkomaisista kommenteista alkanut keskustelu teki meille itse asiassa palveluksen: ruokakulttuuriamme on nyt arvioitu perusteellisesti ja kiinnitetty huomiota myös sen vahvuuksiin. Puhtaat ja aromikkaat raaka-aineet ovat ruuanlaittoperinteemme perusta. Suomalainen elintarvikeketju tekee koko ajan työtä ruuan tason säilyttämiseksi laadukkaana ja turvallisena, toteaa maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja kampanjan avajaistilaisuudessa Helsingissä 28.9.2005.

- Suomalainen K-Citymarket -kampanja on suurin milloinkaan maassamme toteutettu kampanja elintarvikealan pienyritysten tuotteiden markkinoimiseksi, sanoo Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki. -Kampanjalla tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden tutustua myös paikallisiin tuotteisiin ja olemme näin osaltamme edistämässä suomalaista ruokakulttuuria.

Maaseutuyrittäjä, Outi Kolattu-Tolvi Kolatun vuohijuustolasta toteaa pienyrittäjien odottaneen tämänkaltaista kampanjaa. - Pienyrityksillä on ainutlaatuisia tuotteita, joille kampanjan kautta haetaan laajempaakin kysyntää. Yhteistyössä isojen yritysten kanssa voimme rummuttaa kotimaisen ruuantuotannon puolesta, pienyrittäjien rahkeet eivät riittäisi tämänkaltaiseen toimintaan, Kolattu-Tolvi iloitsee.

Suomalainen ruoka ja käyttötavara esittäytyvät mittavasti KCM-ketjun jokaisessa 51 myymälässä kautta maan 29.9.- 8.10.2005. Valtakunnallisten tuotteiden lisäksi K-Citymarketit tuovat yhteistyössä elintarvikealan toimijoiden kanssa paikallisten pienjalostajien herkkuja esille. Tapahtumissa annetaan tietoa myös suomalaisista luonnontuotteista ja kerrotaan maaseutumatkailupalveluista. Yhteistyökampanjassa on kaikkiaan mukana noin 40 valtakunnallista yritystä ja noin 450 pk-yritystä.

Kotimaisuus on vastuullinen valinta

Kuluttaja vaikuttaa omilla ostopäätöksillään työllisyyteen. Kun jokainen suomalainen käyttää 20 euroa kuukaudessa kotimaassa valmistettuihin tuotteisiin ja palveluihin, se työllistää vuositasolla 20 000 suomalaista. Parhaiten työllisyyttä edistävät matkustaminen kotimaassa, suomalaiset elintarvikkeet, tekstiilit ja vaatteet, kustanteet sekä kengät ja nahkatuotteet, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton tilaamassa laatututkimuksessa.

Neljännesmiljoona työpaikkaa

Tutkimusten mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta on sitä mieltä, että ihmisten pitäisi valita enemmän suomalaisia elintarvikkeita ostoskoreihinsa. Kaksi kolmesta sanoo, että suomalaista ruokaa pitäisi valita enemmän nimenomaan työllistävyyden takia.

Suomalainen elintarvikeketju työllistää kaikkiaan noin 250 000 henkeä. Maataloudessa toimii 92 000 ja jalostuksessa 40 000 henkilöä. Lukumäärä lähes kaksinkertaistuu, kun mukaan lasketaan elintarvikeketjuun läheisesti liittyvät toimialat. Niihin voidaan lukea kauppa, ravitsemispalvelut, maataloudelle ja elintarviketeollisuudelle panoksia tuottavat lannoite-, kone-, kuljetus- ja pakkausalat sekä elintarviketuotannon tukitoiminnot, esimerkiksi valvonta-, tutkimus ja kehitys-, viestintä- ja koulutuspalvelut.

Elintarviketeollisuus on Suomen neljänneksi suurin teollisuuden toimiala. Globalisoitumisen myötä elintarvikealan työpaikat vähenevät edelleen sekä maataloudesta että teollisuudesta. Samalla kuitenkin pk-elintarvikeala on kasvussa. Elintarvikealalla toimii noin 3 000 pk-yritystä, jotka työllistävät 8 400 henkeä, mikä on 14 % alan työpaikoista ja 8 % liikevaihdosta.

Laaja yhteistyöverkosto

Suomalaisen K-Citymarket-kampanjan taustalla toimii laaja yhteistyöverkosto, johon kuuluvat mm. Finfood - Suomen Ruokatieto, Suomalaisen Työn Liitto, Kotimaiset Kasvikset, MTK, Arktiset Aromit, ProAgria ja Laatuketju. Ruoka-Suomen alueelliset toimijat ovat organisoineet 51 kohteessa tapahtuvan pientuottajien esittäytymisen. Kampanjamateriaalissa näkyvät myös tunnetut kotimaisuusmerkit: Hyvää Suomesta joutsenlippu, Avainlippu, puutarhatuotteita edustava sirkkalehti, Maakuntien Parhaat -laatumerkki sekä luonnontuotteita edustava Arktiset Aromit.

 

 
Suosittelemme selaimeksi uusinta Mozilla Firefoxia