in English |
 
· Uutisarkistoon
· Takaisin etusivulle
 
Maaseutuyrittäjä Outi Kolattu-Tolvin puhe kotimaisuuskampanjan avajaistilaisuudessa
29.9.2005
Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki 28.9.2005

Maaseutuyrittäjyys kätkee sisäänsä monenlaisia työtehtäviä. Oma työnkuvani yrityksessämme Kolatun Vuohijuustolassa koostuu markkinointi-, laatu- ja henkilöstöpäällikön tehtävistä, joiden lisäksi toimin niin elintarviketyöntekijänä, karjanhoitajana, piikana, vaimona kuin äitinäkin.

Kolatun Vuohijuustola sijaitsee Somerolla, Helsinki-Tampere-Turku-kolmion keskellä. Juustolan toiminta on aloitettu vuonna 1996. Tosin jo vuotta aikaisemmin hankittiin ensimmäinen tusina kuttukilejä kasvamaan tulevaan maidontuotantotehtäväänsä. Vuohitalous tuli kasvinviljelytilamme sivuelinkeinoksi tarkoituksenaan työllistää meidät pariskuntana ympäri vuoden. Ideana oli tuottaa ja jalostaa vuohenmaito laadukkaiksi erikoistuotteiksi, tässä tapauksessa siis juustoiksi

Kun ensimmäinen kymmenen vuotta alkaa olla koossa, tusinan kutun katras on kasvanut reilusti yli satapäiseksi laumaksi ja mukaan on tullut myös sopimustuottajia sekä yhteistyötä lisämaidonhankinnassa. Tällä hetkellä vuositasolla käsittelemme vuohenmaitoa noin 200 000 litraa , josta valmistuu ja kypsyy noin 25 000 kg juustoa. Tuotantomäärät ovat kasvaneet kuusinkertaiseksi yhdeksän vuoden aikana ja siinä ohessa tuotantotilat on remontoitu muutamaan otteeseen. Nyt työllistämme yrityksessä 1,5 henkeä itsemme lisäksi.

Tähän päivään kulkeminen on ollut ”innovatiivista elämysmatkailua”, jonka aikana on jouduttu pohtimaan vaihtoehtoisia toimintatapoja ja kasvatettu huimasti stressin sietokykyä. Pienyrittäjyys edustamallamme elintarvikesektorilla ei ole jättänyt aikaa peukalonpyöritykselle. Asiakkaiden aito kiinnostus kotimaisia tuotteita kohtaan on se voimavara, jolla moni meistä pk-yrittäjistä jaksaa kehittää osaamistaan sekä yritystään. Sen voimalla synnytetään myös uusia, kuluttajalähtöisiä tuotteita ja palveluita.

Kotimaisuuskampanjan kaltaista yhteistyötä on varmasti odotettu jo monessa pk-yrityksessä hartaasti. Tämän avulla pienyritysten tuotteilla on ensimmäistä kertaa mahdollisuus päästä näin näyttävästi esille myymälöissä valtakunnallisella tasolla.

Pk-yrittäjät osallistuvat erilaisiin projekteihin ja hankkeisiin, joissa kehitetään tuotteita, parannetaan prosesseja, tutustutaan laki- ja asetuskokoelmiin, mutta vain sivulauseen verran paneudutaan itse markkinointiin. Se on suurin pk-yrittäjän ongelma, joka vie aikaa ja taloudellisia voimavaroja.

Kampanjan etuja mietittäessä tämä markkinointipanostus niin kaupan kuin yhteistyöosapuolen taholta saa pk-yrityksiltä kiitosta. Pienyritysten tuotteiden takana on yleensä tarinoita, keksintöjä, tekeviä käsiä, uskallusta, tinkimättömyyttä ja itsensä likoon laittoa. Uskonkin, että kampanjan aikana kuluttajat saavat runsaasti lisää informaatiota kotimaisesta laadukkaasta erikoisosaamisesta. Ennen kuin tuote on valmis kohtaamaan kuluttajan, se on käynyt läpi monet kehitysvaiheet ja siihen on paneuduttu työtunteja säästämättä. Monesti yrittäjän oma ylpeys tuotteestaan tai tuotteelle myönnetty laatumerkki (kuten Maakuntien Parhaat) on hyvä tae sen laadukkuudesta!

Kampanja tuo esille lähialueiden tuotteet ja palvelut. Sen avulla saadaan pienyrittäjyydelle kasvot. Toivottavasti tämä osaltaan antaa meille suomalaisille rohkeutta olla ylpeitä omasta osaamisestamme ja ruokakulttuuristamme, johon kuuluu puhtaus, laadukkuus ja turvallisuus.

Yhteystiedot

Kolatun Vuohijuustola, Outi Kolattu-Tolvi p. (02) 748 1902

 

 
Suosittelemme selaimeksi uusinta Mozilla Firefoxia