in English |
 
· Uutisarkistoon
· Takaisin etusivulle
 
Maaseutumatkailu mittavasti mukana kotimaisuuskampanjassa
29.9.2005
Kotimaiset asiakkaat matkailevat yhä enemmän Suomessa ja erilaisten matkailupalvelujen tarjonta monipuolistuu

Maaseutumatkailu on monipuolisesti mukana K-Citymarket -ketjun myymälöissä 29.9.-8.10.2005, joissa tuona aikana ovat näyttävästi esillä suomalaisten pienyritysten ja valtakunnallisten tavarantoimittajien tuotteet ja palvelut. Maaseutumatkailuyrittäjät esittelevät tapahtumassa palvelujaan mm. lintu-, mökki-, hiihto- ja joulumatkailuun. Maaseudun nuoret tuottajat ovat mukana traktoreillaan ja tuoden maatilan meiningin ja hengen K-Citymarkettien pihoille pääsääntöisesti perjantaina 30.9.

– Maaseutu on kasvattanut suosiotaan matkakohteena. Tämä merkitsee sitä, että raha kiertää Suomessa ja maaseutu pysyy vireänä. Tutkimusten mukaan 90 % suomalaisista on kiinnostunut käyttämään maaseutumatkailupalveluja lähitulevaisuudessa. Erityisesti Bed&Breakfast –kohteiden ja ohjelmapalvelujen kysyntä kasvaa. Suosiota ovat lisänneet myös maatilalomat. Ykkössuosikkina jatkaa vuokramökki, mikä on nykyaikaisen ihmisen vaihtoehto omalle kesämökille, sanoo Aavan meren tällä puolen – hankkeen projektipäällikkö Erkki Jokela Lomalaidun ry:stä.

Merkittävä työllistäjä maaseudulla

Matkailu ja virkistyspalveluja tarjoaa maaseudulla yli 3 500 yritystä. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 410 miljoonaa euroa, mikä on 10 % koko Suomen matkailu- ja virkistyspalvelujen liikevaihdosta. Maaseutumatkailuyritykset työllistävät yhteensä noin 5 700 henkilöä. Ainakin 2 500 yrityksellä on maatilatausta. Maaseutumatkailua harjoittavista monialaisista maatiloista 40 %:lla matkailu on maatalouden sivuelinkeino ja 25 %:lla päätoimeentulon lähde. Maaseutumatkailun asiakkaista 80 % tulee Suomesta ja 20 % ulkomailta.

- Lapsiperheiden lisäksi myös erilaiset harraste- ja kaveriporukat ovat lisänneet maaseutua matkailukohteenaan. Kokousasiakkaat ovat myös kasvava ryhmä maaseutumatkailuyrityksissä. Suomalainen maaseutu antaa erinomaiset puitteet lomavietolle ympäri vuoden. Vuodenaikojen vaihtelua hyödyntävät yhä lisääntyvässä määrin mm. koululaisryhmät, joille on kehitetty mm. erilaisia ympäristöön liittyviä koulupäiviä ja -viikkoja, sanoo Maakuntien Parhaat kehityspäällikkö Isa Pelttari ProAgria Maaseutukeskusten Liitosta.

Majoitustilojen luokittelu asiakkaan apuna valinnoissa

Maaseutumatkailun majoituskohteista suuri osa luokitellaan valtakunnallisen luokitusjärjestelmän mukaan yhdestä viiteen. Luokitus on käytössä jo yli 1 600 yrityksessä. Luokituksen avulla matkailija voi valita oman vaatimustason täyttävän majoituksen helpoiten ja varmimmin. Monet maaseutumatkailuyritykset ovat myös Maakuntien Parhaat –yrittäjiä. Tämä tarkoittaa, että heidän palvelunsa on 100 % suomalaista, palvelu raadin hyväksymä ja yrityksellä on toimiva johtamisjärjestelmä toiminnan jatkuvaan kehittämiseen.

Lisätietoja

Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Maija Kaijanmäki, (09) 2511 1617, maija.kaijanmaki@lomalaidun.fi

Lomalaidun ry, Aavan meren tällä puolen - hanke, projektipäällikkö Erkki Jokela, 040 910 2241, erkki.jokela@lomalaidun.fi

Maakuntien Parhaat, ProAgria Maaseutukeskusten Liitto, kehityspäällikkö Isa Pelttari, 040 821 3335, isa.pelttari@proagria.fi

MTK nuoret, järjestökouluttaja Tatja Vahtivaara, 040 771 5998, tatja.vahtivaara@mtk.fi

 

 
Suosittelemme selaimeksi uusinta Mozilla Firefoxia